San Francisco & Alcatraz (zondag dag 18) - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van justthethreeofus - WaarBenJij.nu San Francisco & Alcatraz (zondag dag 18) - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van justthethreeofus - WaarBenJij.nu

San Francisco & Alcatraz (zondag dag 18)

Door: Raymond

11 Augustus 2019 | Verenigde Staten, San Francisco

Alcatraz
Gevangeniseiland Alcatraz mag natuurlijk niet ontbreken bij een bezoek aan San Francisco. Boek gerust 2 maand van te voren (in de zomermaanden) een ticket want anders ben je te laat. Zoals wij. Toen ik mij van te voren oriënteerde op een ticket in april kon het nog wel. Maar toen ik in juni nog eens keek was er alleen nog maar plaats als je een combi-ticket kocht: je gaat dan naar Alcatraz en 2,5 uur later naar het grotere eiland “Angel Island”. Dubbele prijs uiteraard. Maar wel een dagprogramma. :-)

De Alcatraz trips wordt verzorgd door 1 partij. Verder zoeken heeft geen zin. Een ticket kost 40 dollar en er gaat elk half uur een scheepslading toeristen naar ‘the rock’.

Vanuit het motel zijn we op de bus gestapt. Later nog een keer overstappen op een ‘streetcar’, dat zijn oude trams (bijvoorbeeld uit 1948) die supermooi gerestaureerd zijn en op bepaalde lijnen gewoon met het OV meedraaien. Zie de live-bewegingen via deze link. Als je op een tram klikt dan zie je de historie. https://streetcar.live/# . Neem de E of de F route en stap uit bij halte Baystreet. Pier 33 ligt er een paar meter vandaan.

Het is gelukkig mooi weer en dat levert mooie foto’s op. Ik had alleen de e-mailbevestiging geprint (niet de tickets, dat kan wel maar lukte mij niet…?) Geen nood, even naar de balie, waar het niet druk is want iedereen print tegenwoordig zelf zijn tickets en ik krijg mijn tickets. Wel je paspoort meenemen. Daar zijn ze dol op in dit land.

Het duurt ongeveer 20 minuten om op Alcatraz te komen. Aangekomen wordt je eerst aan de praat gehouden (ivm de drukte en uitgifte van de ‘beperkt’ aantal headsets (400 geloof ik), maar je kunt ook gewoon doorlopen. Je bent vrij om op de aangegeven paden het eiland te verkennen. Maar het mooiste gedeelte is in de gevangenis zelf. Alcatraz was het laatste eindstation waar je heengebracht kon worden als je je in een andere gevangenis niet aan kon passen. Zoals een tekst het omschreef: ‘If you break the rules, you go to prison. If you break the rules in prison, you go to Alcatraz.’ Ontsnappen zou onmogelijk zijn. Kom je al buiten de muren en hekken dan zou de koude en sterke stroming het onmogelijk maken het 2 kilometer verderop gelegen vasteland te bereiken. Toch zijn er 3 mensen ontsnapt, maar nooit gevonden…

Audiotour
Je start in het complex met een audiotour. Het is ook in het Nederlands en een medewerker stelt het snel voor je in. De hele audiotour duurt zo’n 1,5 uur. Je kunt het ook even op pauze zetten om foto’s te maken. Heel mooi en heel indrukwekkend. Er is heel wat verteld, maar dat moet je zelf maar eens ontdekken. Globaal is het eiland eerst alleen een vuurtoren geweest, daarna militair terrein, daarna gevangenis (1935-1963). Tussen 1969 en 1971 is het nog bezet geweest door Indian-Americans die ergens ontevreden over waren. Je ziet de teksten nog altijd op een paar gebouwen.

William Baker signeer- en fotosessie
William Baker heeft op 23-jarige leeftijd op Alcatraz vastgezeten nadat hij 3 maal eerder geprobeerd heeft om ergens anders te ontsnappen. Nu is hij oud en heeft hij in 2012 een boek geschreven die in de souvenirsshop te koop is. Hij was er zelf ook en tekende zijn boeken en ging met bezoekers, en met Kay, op de foto.

Je ziet hierboven Alcatraz deze middag in de mist liggen die vanuit de oceaan het binnenland intrekt. Op de achtergrond de skyline van San Francisco.

Free time
Na de audiotour kun je nog rondlopen op het eilandje en je kunt weg wanneer je wilt. Alleen wij gingen met een andere boot door naar Angel Island.

Angel Island
Dit eiland is 30x zo groot als Alcatraz, het is groen en heeft een mooie baai met boten. Bij aankomst weer een praatje (“wie bezoekt dit mooie eiland omdat hij/zij anders niet meer op Alcatraz kon komen?”, bijna alle handen gingen lachend omhoog) en we gingen in een soort open treintje/busje in een uur het eiland rond. Het was een mooie passieve toer. Lekker rondgereden worden langs de kust en oude gebouwen en informatie krijgen. 1x stoppen onderweg voor een fotomoment.

Angel Island is gebruikt als militair terrein, als voorbereiding voor uitzendingen voor de tweede wereldoorlog enz. Daarna is het een terrein voor de immigratiedienst geweest. De Golden Gate (bedacht in 1846 waarmee men de rijkdom door import van goederen visualiseerde die vanuit de Oriënt naar Amerika gebracht zou kunnen worden) was ook een toegangspoort voor immigranten uit Azië. Die werden dus op Angel Island opgevangen voordat ze mogelijk door mochten. Het eiland is nu een State Park, er wonen een minimaal aantal medewerkers op en er komen veel toeristen die van cultuur en wandelen houden. Er staan mooie maar oude gebouwen op en ook barakken. Het lijkt erop dat ze deze gewoon laten vergaan. Maar het ziet er mooi uit.
Na de tour nog een half uur vrije tijd waarna we weer koers zetten naar SF pier 33.

Pier 39
We waren rond 15:00 uur weer op het vaste land en zijn nog even naar het winkelcentrum van Pier 39 gelopen. Het is een druk maar gezellig aandoend winkelcentrum met houten winkeltjes in 2 verdiepingen. Echt knus. Toch nog weer gekeken naar dat ene shirt of sweater met ‘San Francisco’ erop en gekocht natuurlijk. Aan de zijkant bij de pier liggen de zeeleeuwen onder het toeziend oog van honderden toeristen rustig te zonnebaden. Mooi om dat allemaal nog eens te zien.

Vervolgens zijn we met de tram/bus weer teruggegaan naar het motel. Rit duurt wel 1,5 uur. Maar je betaalt gewoon (via de app) een instaptarief en dan maakt het niet uit hoe ver je rijdt.
Een mooie dag als afsluiting. Dat was dag 19.