Eerste dag in de states (SF) Vrijdag d2 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van justthethreeofus - WaarBenJij.nu Eerste dag in de states (SF) Vrijdag d2 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van justthethreeofus - WaarBenJij.nu

Eerste dag in de states (SF) Vrijdag d2

Door: Raymond

26 Juli 2019 | Verenigde Staten, San Francisco

We werden wakker door de wegwerkzaamheden naast en voor ons hotel/pension op de kruising Octaviastreet/Lombardstreet. En ook een beetje door het tijdsverschil. Het ontbijt was erg karig: toastbrood met jam, Danoontjes en een keihard gekookt ei. En wat drinken natuurlijk. Dit in een ruimte die net zo groot was als een hotelkamer. Je mag blij zijn als je een zitje voor 3 personen kon bemachtigen. Het hotel zit dichtbij het toeristische gebied ‘The Fishermans’ Wharf’. We wilden met de ‘Cable Car’ naar het centrum dus we kochten een dagkaart bus (5 euro) mét rit Cable Car (7 euro) is dus 12 euro per persoon. Dit kan ook via de Muni-app. Alleen wordt het niet gecontroleerd. Je zwaait met je telefoon en loopt door. Vandaag gaan we ‘downtown’.
Uitgestapt bij de ‘Fishermans’ Warf’ eerst een souvenirswinkel ingedoken. Daarna naar de cablecar. Daar stond een rij van 45 minuten schat ik zo in. Even geduld dus. De rit zelf was erg leuk! Je kunt binnen zitten maar er zijn ook een beperkt aantal plaatsen aan de zijkant, zitplaatsen en ook staanplaatsen op de sideboards. En ja, zoals het in de films gaat zo is het ook in het echt: steile straten omhoog en weer omlaag. En niet alleen met de cablecar maar voor alle verkeer is heel SF erg heuvelachtig. Dit was erg leuk om te doen.
In het centrum aangekomen zijn we eerst een groot winkelcentrum ingedoken. Immens groot. Zonde van de tijd om daar alles te bekijken. Maar wel leuk. Daarna richting Union Square gelopen. Het centrum van SF. De naam Union Square (1850) is afgeleid van de betogingen in die plaatsvonden voor de Union Army tijdens de Amerikaanse Burgeroolog. Er zijn denk ik meer betogingen geweest want NY heeft ook een Union Square. En weet je waar de eerste ondergrondse parkeergarage bebouwd is? Inderdaad: onder dit Union Square. (1939-1941)
Vanaf het Union Square loop je zo Chinatown in. Het schijnt de grootste Chinatown (buiten…) China te zijn. Het is voor de toerist vooral een hele lange straat met veel souvenirwinkels en een aantal restaurantjes. Het viel me wat tegen eerlijk gezegd. Chinatown liep vloeiend over in ‘Little Italy’. Een wijk met Italiaanse namen op de winkels en restaurants. Niets bijzonders, behalve dat een bevolking zo gegroepeerd bij elkaar is blijven wonen.
Vanuit Little Italy hebben we de bus naar het hotel genomen. Even gerelaxed. Om ’s avonds met de bus naar Pier 39 te gaan (Fishermans’ Wharf). Daar een paar foto’s genomen van de kade, het eiland Alcatraz en een fregat die meegedaan heeft aan de landing van D-Day in ’44. We hebben heerlijk een hamburger gegeten. Deze was echt groot. Daarna weer terug naar het hotel. Op naar dag 3.