Death Valley maandag (d5) - Reisverslag uit Death Valley Junction, Verenigde Staten van justthethreeofus - WaarBenJij.nu Death Valley maandag (d5) - Reisverslag uit Death Valley Junction, Verenigde Staten van justthethreeofus - WaarBenJij.nu

Death Valley maandag (d5)

Door: Raymond

29 Juli 2019 | Verenigde Staten, Death Valley Junction

Death Valley
Vanuit Mammoth Lakes zijn we vertrokken richting Pahrump. We weten globaal wel welke route we ongeveer willen doen maar elke avond moeten we wel kijken waar we de volgende dag willen overnachten en wat we precies willen zien. Je moet keuzes maken. Nu ligt Death Valley op de route naar Las Vegas (LV) maar om nou door te rijden naar LV leek me aardig ver. Op naar Best Western Pahrump Oasis.
De reis richting Death Valley was een 65mph vierbaansweg (2 rijstroken dus one-way) waar je makkelijk wat harder zou kunnen rijden. Links en rechts van de brede vallei bergen. Hier heeft Karin ook haar eerste US miles gereden om er maar even aan te wennen. Toch nog een heel stuk door plaatsjes en afslagen. Op een gegeven moment ga je toch de woestijnheuvels in en slinger je door het landschap. Dorre vlakten met lage begroeiing. Geen spoor van levende wezens. 2 straaljagers die superlaag overvlogen en in een snelle bocht een ravijn in doken. Ik had al gelezen dat Death Valley een oefengebied is voor de Airforce.

Death Valley is een super groot en brede vallei. We zien zwarte rotsblokken en puin wat kan duiden op lavagesteente. We zien zandduinen, cactussen en zoutvlakten. De hele rit door de vallei is meer dan 100 kilometer volgens mij. Er is een (onbemande) toegang (te heet?), je kunt een kaartje kopen bij een gebouw, zo lees ik. Maar je kunt ook gewoon doorrijden. (maar we hebben de Annual Pass, dus no worries). We meten temperaturen gemiddeld rond de 44 graden. Lekker als je gaat tanken en een ijsje eet in de schaduw. In Death Valley kun je verschillende highlights bezoeken. Gelukkig allemaal in de auto.
Er zijn verschillende ‘attracties’ te zien en te doen. Bijvoorbeeld: ‘The Artist Route’, ‘The devils golf course’, ‘The golden Canyon’, ‘Badwater Basin’, Dantes View’. En nog meer. Trouwens, er ligt ook een echte Golfcourse midden in de hete vallei. Je rijdt er gewoon langs. Kicken voor de hardcore golfers denk ik.
Voor de filmliefhebbers: In 1977 is in Death Valley Star Wars ‘A new hope’ opgenomen.
Eerst zijn we naar de Badwater Basin gereden. Deze plek is de diepste en heetste en droogste plek in Noord-Amerika. Je zit er 85,5 meter onder het zeeniveau en we maten er 127 fahrenheid. Dat is 52,8 graden Celcius. En het waaide daar ook nog. Niet een lekker briesje. Stel je voor dat je een föhn richting je gezicht houdt op een bepaalde afstand waarvan je denkt: nou, dit moet ik niet te lang doen. Zo iets. Feitelijk zit het diepste punt een paar kilometer verderop op de zoutvlakte. Maar goed, dat bederft de pret misschien.
Er wordt ook geadviseerd om in de zomermaanden niet langer dan 15 minuten buiten de auto te zijn op dat punt. Prachtige ervaring. Veel foto’s gemaakt. Ook van elkaar want iedere bezoeker wil er natuurlijk met zijn hele familie op.
Grappig is dat je op dit soort plekken ook altijd Nederlanders tegenkomt. Kun je wat ervaringen uitwisselen. Een vrouw: ‘als we hiér pech krijgen dan ga ik huilen’. Het klopt ook wel. We zijn maar 2 tankstations tegengekomen en hebben geen bereik gehad dus wat je moet doen als je pech hebt is mij een raadsel.
Van deze plek doorgereden naar de afslag naar Dantes View. Een goede weg die naar een groot en goed aangelegd uitzichtpunt leidde. Hoogte zo’n 1100 meter. Vandaaruit zijn we doorgereden naar het Hotel in Pahrump waar we na wat eten en shoppen om 19:45 aankwamen. Kay en ik zijn nog even het zwembad ingedoken. We hebben vandaag zo’n 530km gereden. Dat was dag 6.
(foto’s komen nog, want we moeten uitchecken… en gaan naar LV. 1 uur rijden)