Bryce Canyon (donderdag dag 8) - Reisverslag uit Bryce Canyon, Verenigde Staten van justthethreeofus - WaarBenJij.nu Bryce Canyon (donderdag dag 8) - Reisverslag uit Bryce Canyon, Verenigde Staten van justthethreeofus - WaarBenJij.nu

Bryce Canyon (donderdag dag 8)

Door: Raymond

01 Augustus 2019 | Verenigde Staten, Bryce Canyon

Bryce Canyon

We zitten in Panguitch een half uur af van de Bryce Canyon. Eerst even wat eten halen en ik zet een mooie truck op de foto’s. Alles is huge hier, ook de trucks. Bij het park aangekomen hebben we de auto op de parkeerplaats (links) na de toegang neergezet. Je kunt wel verder met de auto maar er zijn weinig parkeerplaatsen boven.

De shuttlebus stopt bij enkele plaatsen waar je een wandeling kunt starten of foto’s nemen. Een rondje met de bus duurt niet zo lang. De hoofdweg, waar de shuttlebus niet verder gaat, leidt vanaf het visitorcenter over een 28km lange mooie weg naar een 2700 meter hoge Rainbowpoint. Onderweg kun je op een aantal plaatsen kun je stoppen bij een viewpoint. (Vista).

We hebben dus eerst de auto aan het begin neergezet, met de shuttle 3kwart rond tot je op de terugweg bij Sunsetpoint langskomt en daar zijn we uitgestapt. Stap je op de heenweg uit dan moet je een stukje vanaf de weg naar boven lopen. Vanaf het Sunset point heb je prachtig uitzicht over de vallei, de Bryce Canyon. Deze ligt in een circelvorm en is kenmerkend om zijn lange hoge rotsen/pilaren. Door het zachte zandsteen, de erosie door vorst en water, wind en regen zijn deze prachtige pilaren ontstaan. Je kunt een 2km lange wandeling maken (de Navajo Trail) waar we anderhalf uur over deden. Het is een rondweg en als je boven staat weet je niet of je links of rechts moet beginnen af te dalen. We starten via de rechterkant en achteraf vonden we dat ook de mooiste richting. Redelijk stijl naar beneden door smalle hoge rotsen. Veel foto’s makend. Bryce Canyon is een unieke canyon in de States. Je kunt hier veel meer wandelingen maken maar wij ‘proeven’ overal van en maken ons vooral niet te moe. Neem goede wandelschoenen/bergschoenen mee want het kan er steil zijn. Als het nat is dan zou ik er niet lopen: de grond is nogal kleiachtig en dan kan het glad zijn. Ook adviseren ze dus om een liter water per uur wandelen per persoon mee te nemen. Er zijn boven voldoende waterpunten.
Rainbowpoint

Na deze wandeling zijn we met de bus naar de auto gegaan en zijn we naar het eerder genoemde Rainbowpoint gereden. In Oostenrijk merk je dat je heel hoog zit op 2700 meter, doordat de lucht wat ijler en frisser is en je ruim boven de boomgrens zit. Maar hier merk je er niets van. Het is nog steeds redelijk warm. Er zijn gewoon bomen. We zien we af en toe vlaktes die jaren geleden afgebrand zijn en waarvan de kale bomen als eenzame getuigen nog steeds overeind staan. Ik zal een foto plaatsen die ik eerder ergens anders genomen heb van een vlakte met dode bomen. Bryce Canyon moét je gewoon doen.

Na deze mooie rit zijn we teruggereden (en weer verder) naar het volgende hotel in Page, in Arizona. Hier blijven we 2 nachten.
Na Bryce hadden we door kunnen gaan naar het oosten naar Capitol Reef en Arches. Bij Capitol Reef weet ik niet goed wat ik moet verwachten: fruitbomen en nog meer steen? En daarna Arches. Daar zijn veel stenen bogen. Wel bijzonder maar wel weer van steen. Wat we al zoveel zien. Ik kan niet goed inschatten of dat de extra kilometers waard zijn. (430km en 2 dagen) We besluiten dus de reis niet via Arches te laten lopen maar de afslag naar onderen te maken: Naar Page.

We steken het begin van de Grand Canyon over die daar nog vrij smal is.

We houden globaal deze kaart aan voor de highlights:

Verder zoeken we via internet naar ‘the best 10 things you can do in ….’ en krijgen zo veel informatie.

Aankomst in Page: http://www.booking.com/Share-r5iz42