Los Angeles (woensdag dag 14) - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van justthethreeofus - WaarBenJij.nu Los Angeles (woensdag dag 14) - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van justthethreeofus - WaarBenJij.nu

Los Angeles (woensdag dag 14)

Door: Raymond

07 Augustus 2019 | Verenigde Staten, Los Angeles

We hebben heerlijk uitgeslapen en rustig aangedaan. Maar eigenlijk is dat ook wel weer een beetje zonde omdat je maar een paar dagen hier bent en er is zoveel te zien. We zitten in luxueuze appartementencomplexen die een prachtige afwerking hebben en waar veel groen met mooie balkons. Het ligt alleen vrij dicht aan de I-10 en andere drukke straten dus als je het raam open hebt dan hoor je altijd lawaai.

Deze woning is verdeeld in een gemeenschappelijke woonkamer en keuken. Verder is er een deur rechts die leidt naar onze slaapkamer met 3 bedden, een en-suite wastafelvertrek, een echte walk-in closet en een badkamer/toilet. De andere deur gaat naar eenzelfde verdeling die voor andere gasten zijn bedoeld. Deze 3 dagen zit er ook een stel uit San Francisco in. Maar daar hebben we geen last van. We zijn toch veel weg.

Openbaar vervoer
Na de lunch die we op het balkon opgegeten hebben zijn we naar de Hollywood Boulevard gegaan. Er zijn verschillende Metrolijnen maar ik heb gelezen dat ze je niet goed brengen naar de plekken die je wilt gaan. We gaan dus met de auto. Meer bewegingsvrijheid. Ik heb de auto 2 blokken verderop bij de Hollywood Blvd geparkeerd. Gratis dus. De eerste 2 uur mag je daar aan de straat parkeren. Ik ben vergeten hoelang we weg geweest zijn.

Hollywood Blvd
Dat is een brede straat met veel verkeer en brede trottoirs. En in die trottoirs liggen dus die grote stenen met roze ster en namen van bekende mensen die iets bijzonders gedaan hebben. Dat kan theater zijn, muziek, film maar we zagen ook een ster van de eerste 3 mensen op de maan. Het loopt voor ons gevoel wel een kilometer door aan beide kanten. Aan deze straat liggen veel (figuurlijk bedoelde) goedkope winkeltjes voor souvenirs, eten en andere prullaria. Gebouwen zijn hier ook niet erg goed onderhouden. Verder zijn hier een aantal theaters gevestigd en nog een winkelcentrum (Hollywood & Highlands). Dit laatste was wel leuk opgezet maar zo bijzonder was het niet. Wel kijk je via de achterzijde op de berg met de Hollywood letters. Dus veel mensen maakten vandaar uit dan ook een foto.

Griffith Observatory
Daarna zijn we naar het Griffith Observatory gereden. Dit is een sterrenwacht met een prachtig gebouw uit 1935 bovenop de berg(en) van Hollywood. Deze heuvel wordt het Griffithpark genoemd en is vernoemd naar een kolonel die eind 19e eeuw het gebied (12km2) op de heuvel dat hij in bezat had schonk aan de stad. Er zou een sterrenwacht op komen. De gemeenteraad twijfelde toendertijd of men wel zoveel geld in het gebouw wilden steken want het lag nogal ver van de stadsgrens af en ‘wie zou er nu zover willen reizen?’ Rond 1900 telde LA 100.000 inwoners. Het ging gelukkig wel door. De stad telt nu 4 miljoen inwoners en de observatory wordt jaarlijks door 1,5 miljoen mensen bezocht. Bovendien ligt de heuvel nu in de stad.

Wij gingen erheen voor het uitzicht (en niet voor de sterren). Ook hebben we de zonsondergang meegemaakt. Prachtig. Het weer was lekker maar het was niet helder dus kon je geen scherpe en heldere foto’s maken. Maar het uitzicht was enorm.

Je hoeft niet voor de entree te betalen. (Dat was een voorwaarde van de kolonel). Maar voor parkeren betaal je nu 10 dollar per uur. En zoveel parkeerplaats is er niet. Je kunt ook je auto onderaan het park zetten en dan door het park 0,9 mile naar boven lopen. Via de buitenzijden kun je bovenop het gebouw komen.

Na de zonsondergang (19:35) zijn we naar het Urban Lights gereden. Dit is een kunstwerk bestaande uit 202 oude straatlantaarn die vlak bij elkaar gezet zijn. Het geeft een bijzonder geheel. Zie foto’s. Daarna (weer) een burger wezen eten in die buurt. Daarna naar ‘huis’. Het is dan inmiddels alweer 23:00 uur. Dat was dag 14.